
5
Poslovni broj: 25 Gž-1256/18-2

	[image: ]
Republika Hrvatska
Županijski sud u Varaždinu
Varaždin, Braće Radić 2


	
	
	


Poslovni broj: 25 Gž-1256/18-2


U   I M E   R E P U B L I K E   H R V A T S K E

P R E S U D A

Županijski sud u Varaždinu u vijeću sastavljenom od sudaca toga suda  Dubravke Bosilj, kao predsjednice vijeća, Dražena Munđara, kao člana vijeća i suca izvjestitelja, te Milka Samboleka, kao člana vijeća, u pravnoj stvari tužiteljice L. P. (OIB:.., Z., J. 1 c, zastupane po punomoćniku Veljku Miljeviću, odvjetniku u Zagrebu, protiv tuženika A. G., glavnog urednika "..E." Z., O. 3 d  (OIB:..), zastupanog po punomoćniku Hrvoju Ladanu, odvjetniku u Zagrebu, radi objave ispravka informacije, a povodom žalbe tuženika izjavljene protiv presude Općinskog građanskog suda u Zagrebu broj Pn-4039/14-47 od 23.veljače 2018., u sjednici vijeća održanoj dana 18. listopada 2018.

p r e s u d i o   j e

	Žalba tuženika odbija se kao neosnovana, te se potvrđuje presuda Općinskog građanskog suda u Zagrebu broj Pn-4039/14-47 od 23. veljače 2018.

	Trošak odgovora na žalbu tužiteljici se ne dosuđuje.

Obrazloženje

	Presudom Općinskog građanskog suda u Zagrebu broj Pn-4039/14-47 od 23.veljače 2018. naloženo je tuženiku A. G. da u prvom slijedećem broju tjednika ".." od pravomoćnosti presude, istom veličinom slova, naslova i teksta kojim su objavljene informacije u tom tjedniku 11.studenog 2011. broj 71. na str. 56. i 57. autorice G. M., nadnaslova A. b. S. s. j. u. n. r., te naslova P. e. i. n., objavi bez izmjena i dopuna ispravak informacije kao što je navedeno u izreci pobijane presude. Ujedno je tuženiku naloženo da tužiteljici naknadi troškove parničnog postupka u iznosu od 3.051,57 kn u roku od 15 dana. 

	U ovoj pravnoj stvari tužiteljica traži objavu ispravka informacije iz članka objavljenog u tjedniku ".."  broj 71 od 11.studenog 2011. nadnaslova "...", te naslova "Protresla estradu i nestala". 
	
	Obrazlažući pobijanu presudu prvostupanjski sud navodi da je u članku  autorice G. M. objavljenom u tjedniku  ".."  br. 71, od 11. studenoga 2011. nadnaslova: "..", naslova "Protresla estradu i nestala" (list 7-8 spisa) navedeno: "Tko je manekenka koja je razotkrila elitnu prostituciju na estradi i modnim pistama? Tko je žena koja je u svojoj ispovijesti ispričala kako se našla na "tamnoj strani" blistavosti javne scene? A samo je sanjala svjetske modne piste… Je li hrabrost progovoriti o vlasnicima noćnih klubova s debelim dosjeom koji "dilaju" starlete, hostese, pjevačice u usponu i manekenke lokalnim moćnicima? Je li ludost ispričati tko se i za koliku lovu seksa po jeftinim zahodima i skupim automobilima uz kokainski poticaj te raskrinkati svodnike koji se predstavljaju kao estradni menadžeri, pitaju se estradnjaci, manekenke i uglednici koji su pročitali bestseler "Seks skandal". A među kojima ima puno onih o kojima I. D.. i govori. Otkad se knjiga pojavila na tržištu, oni ispod glasa, na kavama ili noćnim druženjima, oprezno, pokušavaju među sobom razotkriti krticu. Neki od njih misle da se iza pseudonima krije bivša manekenka L. P.. No nitko to ne želi naglas izreći."

	Tužiteljica je u svojem iskazu (list 24-25 spisa) navela da je izdavatelj knjige upravo dnevnik "24 sata", koji zna i mora znati kome je platio za predmetnu knjigu i tko je autor. Nije joj jasno zbog čega se je dovodi u vezu s knjigom "Seks skandal".  Nakon objave predmetnog članka bila je u tragičnom stanju, a osim činjenice da je zaposlena u uglednoj tvrtki, roditelj je biološkog djeteta, a jednako tako i licencirani udomitelj zbog čega je prošla i brojne provjere, a nakon predmetnog teksta bila je pozivana na razgovor, iako joj djeca zbog teksta nisu oduzeta. Isto tako je navela da se zbog predmetnog teksta osjećala grozno, neugodno, jadno, tragično i izbezumljeno. Navela je da se u cijelom kontekstu sugerira da se ona bavila elitnom prostitucijom.  Na kraju je navela da ovom tužbom traži objavu ispravka prije svega da može svom djetetu danas-sutra, ako pronađe tekst da je bila prostitutka, objasniti okončanim postupkom da je to bila neistina, a jednako tako i njenoj okolini i njenim suradnicima.

	Odredbom čl. 40. st. 1. Zakona o medijima propisano je da svatko ima pravo od glavnog urednika zahtijevati da bez naknade objavi ispravak objavljene informacije kojom su bila povrijeđena njegova prava ili interesi, dok je stavkom 4. istog članka propisano da se pod pojmom ispravak ne misli samo na ispravak u užem smislu, odnosno ispravljanje pogrešnih tvrdnji ili netočnih navoda u objavljenoj informaciji, već i na iznošenje činjenica i okolnosti kojima povrijeđeni pobija ili s namjerom pobijanja bitno dopunjuje navode u objavljenom tekstu. Isto tako, odredbom čl.46.st.1.Zakona o medijima propisano je da, ako glavni urednik ne objavi ispravak u roku i na način određen zakonom, podnositelj zahtjeva za ispravak ima pravo podnijeti tužbu protiv glavnog urednika kod općinskog suda na čijem se području nalazi sjedište, odnosno stalno prebivalište nakladnika medija putem kojega je bila objavljena informacija na koju se ispravak odnosi.

	Među strankama nije sporno da je tužiteljica podnijela 11.studenog 2011. Zahtjev za objavu ispravka na objavljeni članak u tjedniku "..." broj 71, od petka 11. studenog 2011.,  (listovi 9-10 spisa), a koji zahtjev za ispravak je tuženik zaprimio 14.studenog 2011.(list 12 spisa).  

	Konačno specificiranim tužbenim zahtjevom iz podneska predanog na ročištu 18.svibnja 2015. (list 73 spisa) i na ročištu 7.rujna 2015. (list 76 spisa), tužiteljica predlaže da se naloži tuženiku A. G., glavnom uredniku tjednika "...", u prvom slijedećem broju tjednika "..." od pravomoćnosti presude istom veličinom slova, naslova i teksta kojim su objavljene informacije u tom tjedniku od petka 11. studenoga 2011.g., broj 71, na stranici 56. i 57, autora G. M., nadnaslova ".." te naslova "Protresla estradu i nestala", objavi bez izmjena i dopuna sadržaja zahtjev za ispravak tužiteljice L. P. od 11. studenoga 2011. kako je pobliže navedeno u izreci ove presude.

	Tuženik je tijekom postupka isticao da tužbeni zahtjev nije identičan zatraženom ispravku. 

	Prema odredbi čl. 48. st. 1. Zakona o medijima, rasprava o tužbi za objavu ispravka ograničava se na raspravljanje i dokazivanje činjenica u pogledu tuženikove dužnosti objave ispravka, tako da tužbeni zahtjev mora sadržajno biti identičan tekstu koji je dostavljen glavnom uredniku radi objave. 

	Zaključak je prvostupanjskog suda da se postavljeni tužbeni zahtjev ne razlikuje od teksta koji je upućen glavnoj uredniku, a kojim je tražen ispravak informacije.

	Nadalje, među strankama nije sporno da je tuženik 18. studenog 2011. na strani 74. i 75. ".." u rubrici "Zvjezdane staze" (list 16-17 spisa), objavio tekst naslova: "Krticu u showbussinessu treba potražiti drugdje" te nadnaslova: "Nemam veze sa seks skandalima". 

[bookmark: _GoBack]	U tom članku je navedeno: "Nisam autorica knjige "Seks skandal" niti imam veze s elitnom ili bilo kakvom prostitucijom pa je onda očito da krticu u showbusinessu treba potražiti negdje drugdje, poručila je po odvjetniku V. M. bivša manekenka i voditeljica L. P.. 24E. u prošlom je broju objavio kako estradnjaci, manekenke i uglednici otkad se bestseler S. s. pojavio na tržištu pokušavaju otkriti tko je krtica koja je progovorila o tamnoj strani javne scene, a neki na kavama i u noćnim druženjima šuškaju kako se iza preudonima I. D.. krije L. P.. Autorica "Seks skandala" koja sebe opisuje kao mladu plavokosu ljepoticu piše o tome kako je, u želji da uspije kao manekenka i pokori modne piste, završila kao zagrebačka elitna prostitutka. L. P. oštro je opovrgnula da je imala bilo kakve veze s knjigom koja je rasprodana već u nekoliko izdanja. Dovođenje imena L. P. u vezu s elitnom prostitucijom njen odvjetnik je nazvao grubim nasrtanjem na dostojanstvo svoje klijentice i očitim pokušajem da je se javno diskreditira".
	
	Člankom 40. st.6 Zakona o medijima propisano je da se ne može zahtijevati ispravak ako je medij do dana podnošenja zahtjeva za ispravak već sam objavio ispravak iste informacije, ali ako podnositelj zahtjeva za ispravak smatra da medij nije na odgovarajući način objavio ispravak, može zahtijevati ostvarenje svoga prava sukladno ovom Zakonu. Nadalje, prema odredbi čl. 41.st.1.Zakona o medijima ispravak se mora objaviti bez promjena i dopuna na istom ili istovrijednom mjestu programskog prostora i na isti ili istovrijedan način na koji je bila objavljena informacija na koju se ispravak odnosi. Ispravak ne smije biti nerazmjerno dulji od informacije, odnosno od dijela informacije na koji se odnosi. Ispravak se može objaviti u izmijenjenom obliku samo ako na to pristane podnositelj zahtjeva. Ispravak se mora objaviti na način da je iz naslova vidljivo da se radi o ispravku. 

	Prvostupanjski sud zaključuje da glavni urednik nije postupio sukladno odredbi čl. 41 st. 1. Zakona o medijima jer je objavio tekst koji ne odgovara sadržaju zahtjeva za ispravak, niti je iz istog vidljivo da bi se radilo o ispravku. 

	Naime, tuženik je objavio članak povodom zahtjeva za  ispravak dana 18. studenog 2011. u rubrici "Zvjezdane staze", na strani 74.i 75., dakle, ne na istom mjestu programskog prostora. Isto tako, iz objavljenog teksta nije vidljivo da se radi o ispravku, a i ispravak je bitno skraćen bez suglasnosti tužiteljice. Slijedom navedenog predmetni tekst od 18.studenog 2011. nikako se ne može smatrati  ispravkom u smislu odredbe čl. 41 st. 1 Zakona o medijima,  koji propisuje da se ispravak mora objaviti bez promjena i dopuna, te se iz naslova mora vidjeti da se radi o ispravku. Tekst koji je objavljen je mijenjan i nadopunjavan, pa time nije više tekst zahtijevanog ispravka. 

Prvostupanjski sud zaključuje da su neosnovani  navodi tuženika (pozivom na odredbu čl. 42. st. 4. toč. 5. Zakona o medijima) da bi tekst ispravka bio nesrazmjerno duži od informacije, budući da se u konkretnom slučaju radi o izuzetku od primjene ove odredbe, odnosno ispravak se odnosi na klevetničke i uvredljive navode čime se vrijeđa dostojanstvo, čast i ugled tužiteljice. Naime, tužiteljica je u svom iskazu navela da je nakon objave predmetnog članka bila u tragičnom stanju, a osim činjenice da je zaposlena u uglednoj tvrtki, roditelj je biološkog djeteta, a jednako tako i licencirani udomitelj zbog čega je prošla i brojne provjere, a nakon predmetnog teksta bila je pozivana na razgovor. Isto tako je navela da se zbog predmetnog teksta osjećala grozno, neugodno, jadno, tragično i izbezumljeno. Prema tome, objavljenom informacijom tužiteljici su povrijeđena prava ili interesi (čl. 40. st. 1. Zakona o medijima), te  ima pravo tražiti objavu ispravka u smislu odredbe čl. 40. st. 1. Zakona o medijima, a sadržaj zatraženog ispravka, s obzirom na uvredljive navode, po stavu tog suda je primjeren. 

	Slijedom navedenog prvostupanjski sud smatra da je tužbeni zahtjev tužiteljice osnovan, jer sporni tekst od 11.studenog 2011. na direktan način povezuje tužiteljicu sa "elitnom prostitucijom", koja se opisuje u knjizi S. s., pa je iznesenim neistinitim informacijama o tužiteljici povrijeđeno njezino dostojanstvo, kao i čast i ugled u smislu čl. 7. st. 1. i čl. 16. st. 1. Zakona o medijima (Narodne novine Republike Hrvatske broj 59/04 i 84/11), a o čemu je uvjerljivo i životno logično iskazivala sama tužiteljica, čiji iskaz je u cijelosti prihvaćen. 

	Kako tuženik nije dokazao točnost činjenica iz objavljene informacije, a nije dokazao niti postojanje okolnosti zbog kojih ne bi bio dužan objaviti ispravak, prvostupanjski sud je odlučio kao u izreci pobijane presude.

	Protiv presude prvostupanjskog suda tuženik je pravovremeno izjavio žalbu zbog svih žalbenih razloga propisanih čl. 353. st. 1. Zakona o parničnom postupku (Narodne novine Republike Hrvatske broj 53/91, 91/92, 112/99, 88/01, 117/03, 88/05, 2/07, 84/08, 96/08, 123/08, 57/11, 148/11-pročišćeni tekst, 25/13 i 89/14). U žalbi navodi da je prvostupanjski sud počinio apsolutno bitnu povredu odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 2. toč. 11. Zakona o parničnom postupku, pozivajući se na njezinu zakonsku formulaciju. Tvrdi da je prvostupanjski sud prekoračio tužbeni zahtjev, jer zahtjev za ispravak informacije upućen tuženiku ne sadrži kondemnaciju iz tužbenog zahtjeva, a koja nije navedena niti u tužbi. Zbog toga smatra da je tužbu potrebno odbaciti. Nadalje, tuženik navodi da nije bio dužan objaviti zatraženi ispravak informacije, jer je nerazmjerno duži od informacije na koju se odnosi, te predstavlja komentar koji u mnogočemu nema veze sa informacijom na koju se odnosi. Tvrdi da su objavljene informacije točne i istinite, pa ne postoji obveza objave ispravka. Pri tome napominje da je sadržaj sporne informacije stav javnog mnijenja o tome tko bi mogao biti autor knjige "Seks skandal". Nadalje, tuženik navodi da je dana 18.studenog 2011. u cijelosti objavio ispravak informacije. Ističe da ne postoji presuda kaznenog suda kojom bi sporna informacija bila utvrđena kao uvredljiva. Građanski sud pak nije ovlašten utvrđivati postojanje kaznenog djela. Ustraje kod tvrdnje da zahtjev za ispravak informacije i tužbeni zahtjev iz tužbe nisu identični, pa traži da se tužbeni zahtjev odbije.
	U odgovoru na žalbu tužiteljica poriče njezine navode, tvrdeći da je neosnovana. 

	Žalba je neosnovana.

	Ispitujući pobijanu presudu sukladno čl. 365. st. 2. Zakona o parničnom postupku, a vodeći računa i o žalbenim navodima žalitelja, ovaj sud zaključuje da prvostupanjski sud nije počinio neku od apsolutno bitnih povreda odredaba parničnog postupka iz čl. 354. st. 2. Zakona o parničnom postupku, a na koje se pazi po službenoj dužnosti. Nadalje, prvostupanjski sud nije prekoračio tužbeni zahtjev, niti je tužbeni zahtjev različit od zahtjeva za ispravak informacije. Tužiteljica je 11.studenog 2011. (listovi 9-10 spisa) tražila ispravak informacije, a tekst zatraženog ispravka identičan je tekstu iz tužbenog zahtjeva. Tuženik neosnovano navodi da tužiteljica nije tražila da se mu naloži objavljivanje ispravka. Upravo je radi objave ispravka (a time i radi nalaganja objave ispravka) podnesena tužba u ovoj pravnoj stvari.

	Ovaj sud u cijelosti prihvaća činjenično stanje koje je utvrdio i obrazložio prvostupanjski sud, te smatra da je i materijalno pravo pravilno primijenjeno, a da su žalbeni navodi žalitelja neosnovani. Zbog toga ovu odluku sukladno čl. 375. st. 5. Zakona o parničnom postupku nije potrebno dodatno obrazlagati. Navodi se samo to da tuženik tijekom parničnog postupka nije dokazao istinitost objavljene informacije, a nije dokazao niti to da ispravak ne bi trebao objaviti. Osim toga, sam tuženik navodi da je objavio ispravak informacije. Međutim, taj ispravak nije u skladu s čl. 41. st. 1. Zakona o medijima. Ističe se da traženi ispravak nije nerazmjerno duži od informacije čiji se ispravak traži.  Zbog toga i nije bitno da li postoji kaznena presuda za klevetu ili uvredu. Što pak se tiče tvrdnje iz žalbe da je tužiteljica podneskom od 15.svibnja 2015. zatražila da "tuženik V. V., glavni urednik dnevnih novina "Jutarnji list"…, navodi se da je tužiteljica na ročištu 18.svibnja 2015. navela da se radi o grešci, pa je taj dio tužbenog zahtjeva povučen.

	Slijedom svega navedenog, ovaj sud temeljem čl. 368. st. 1. Zakona o parničnom postupku žalbu tuženika odbija kao neosnovanu i potvrđuje pobijanu presudu.

	Trošak odgovora na žalbu tužiteljici se ne dosuđuju jer nije bio potreban u smislu čl. 155. st. 1. Zakona o parničnom postupku.

U Varaždinu 18. listopada 2018.


	Predsjednica vijeća
Dubravka Bosilj v.r.

	

	Za točnost otpravka – ovlašteni službenik

	Upraviteljica sudske pisarnice

	Mirjana Badanjak



image1.png




